Geschikte en gezonde natuurlijke suikervervangers

Geschikte en gezonde natuurlijke suikervervangers
december 14, 2012 sharon

Er bestaan gelukkig een heel aantal vervangers die geen perfecte, maar wel een heel wat meer natuurlijke vervanging zijn voor geraffineerde suiker. Voor suikervervangers geldt sowieso: eet met mate! Probeer jezelf gewoon minder zoet aan te leren en gebruik deze natuurlijke suikervervangers voor af en toe, voor de speciale gelegenheden.

Groente, fruit en gedroogde vruchten

Groente en fruit blijven de beste suikervervangers. Vooral in de meest natuurlijke vorm, gewoon zoals je ze kunt plukken. Ook gedroogde vruchten zijn zeer geschikt!

Natuurlijke stropen

Zo heb je bijvoorbeeld de stropen, zoals appelstroop, maismoutstroop, ahornsiroop, dadelstroop, rijststroop, agavestroop, etc. Deze stropen kun je vinden in de biologische winkel. Ook al zijn deze stropen niet perfect, wel kunnen ze fungeren als een suikervervanger voor ‘af en toe’. De stropen zijn zo natuurlijk mogelijk gehouden, toch kunnen ze invloed hebben op je bloedsuikerspiegel. Met name geschikt om met mate te consumeren.

Honing

Zuivere honing is een goede vervanging, mits met mate. Ten eerste moet je goed opletten wat voor honing je hebt. Biologische honing is de beste optie, omdat er dan geen suikerwater is toegevoegd en de bijen hebben ook geen suikerwater als voeding gehad. Helaas gebeurt dit namelijk, en dit wordt niet op het etiket vermeld. Lekker lastig dus. Honing doet de bloedsuikerspiegel verhogen, dus neem met mate.

Oerzoet, kokosbloesemsuiker en palmsuiker

Deze suikervervangers zijn ideaal om mee te bakken en kunnen de rol van suiker vervangen in recepten, om dezelfde structuur te verkrijgen. Deze suikers bevatten de vitaminen, mineralen en vezels nog, waardoor ze een stuk gezonder zijn dan geraffineerde suikers. Als je last hebt van een schommelende bloedsuikerspiegel, zijn kokosbloesemsuiker en palmsuiker een goeie optie. Zorg wel dat je een goede kwaliteit koopt. Van oerzoet kan je bloedsuikerspiegel wél schommelen en is daarom niet altijd de beste optie.

Stevia

Stevia is redelijk nieuw op de markt, toch is het al ruim verkrijgbaar op internet en in de winkel. Stevia is gemaakt van een plant en is natuurlijk. Ook is dit plantje velen malen zoeter dan normale suiker! Er zijn nog geen slechte bijwerkingen bekend van deze natuurlijke zoetstof. Zo heeft het geen invloed op je bloedsuikerspiegel en je insulinespiegel.
Wel is het even zoeken welke variant je wilt gebruiken en welk merk. Er bestaat poeder, druppels en tabletjes. Let op welke variant je koopt. Steeds meer duiken er dubieuze steviaproducten op, die beweren 100% pure stevia te zijn, maar ondertussen ook andere ingrediënten bevatten zoals maltodextrine. Etiketjes lezen dus!

Comments (3)

  1. Saskia Batista 6 jaar geleden

    Gebruik stevia druppels van Avanz . Deze zijn super lekker ! Wij verkopen ze al een aantal jaren. En onze klanten vinden deze ook steeds de lekkerste ! Ook hebben ze geen bittere nasmaak wat bij sommige wel is . En bij gebruik van stevig verminderd ook je suikerbehoefte . Mooi meegenomen toch ? Groeten Saskia

  2. leida 6 jaar geleden

    Hoi, ik wil ook graag minder suiker nuttigen.
    Ik heb gelezen dat zwarte suikerrietmelasse ook erg goed is. Hier schijnen ook de meeste mineralen en vitaminen in te zitten, tenminste in vergelijking met honing enz..
    Heb jij hier enig idee over en/of gebruik je dit weleens?
    Ook de bloedsuikerspiegel zou hiermee minder belast worden?
    Ik hoor graag of je hier iets over weet en wilt delen.
    Groetjes
    leida

    • Christel Mahieu 5 jaar geleden

      Ik gebruik melasse voor het op peil houden van mijn ijzergehalte in het bloed, smaakt superlekker, ook ipv snoepje tussendoor en werkt perfect! Christel

Geef een reactie