FAQ Ik eet suikervrij

Ik ben een fan van biologische karnemelk, is dat ook oke?

Jep!

Wat is er mis aan pasta’s van tarwebloem?

In het deel ‘volkorenproducten’ leer je hier meer over, maar het komt erop neer dat witte bloem (witbrood, witte pasta, witte rijst) dezelfde reactie geeft op je lichaam als suiker. Het zijn, net zoals suiker, geraffineerde koolhydraten waar geen voedingsstoffen meer in zitten. Om die reden raad ik aan om geen witte meelproducten te nemen.

Zit er suiker in magere yoghurt?

In magere yoghurt zit geen suiker. In deel 2 kun je precies lezen hoe je erachter komt of een product suiker bevat of niet.

Kun je het suikergebruik ook afbouwen met deze cursus of moet je meteen helemaal van de suiker af?

Je kunt beter wel meteen cold turkey gaan! Dus geen suiker meer eten. Dan heb je het beste effect.

Brinta is toch ook suikervrij/?// Of zit ik dan helemaal fout?

Brinta is inderdaad volkoren en vrij van geraffineerde suiker!

In recepten staan dingen als dadels en rijstmelk. Deze dingen hebben echter wel een hele hoge GI index… Kan dat gewoon?

Dadels en rijstmelk doen je bloedsuikerspiegel inderdaad stijgen. Nu kun je dit beter niet nemen als je merkt dat je daar last van hebt, of wanneer je last hebt van een schommelende bloedsuikerspiegel in het algemeen. Maar als je er prima tegen kan, zie ik geen bezwaar. Met name dadels zijn een heel natuurlijk product, daar is verder niets mis mee.

Ik zie net dat ik rijstmelk moet gebruiken voor de havermout. Mag dat ook gewone halfvolle of magere melk zijn?

Ja hoor! Mag zelfs volle melk! (omdat volle melk de minst bewerkte vorm van melk is). Maar experimenteren met rijstmelk of amandelmelk is ook leuk.

Ik was bezig met shakes en daar zit sucralose in mag ik dat wel hebben of is dat ook een soort van suiker en wat is dat precies?

Sucralose is een kunstmatige zoetstof. Het wordt gemaakt uit met chloor behandelde sacharose (gewone suiker). Ook al is de zoetstof goedgekeurd, is het erg twijfelachtig of deze zo gezond is. Genoemd worden beschadiging van lever en nieren. Om die reden zou ik deze stof zeker vermijden!
Daarnaast helpen kunstmatige zoetstoffen je niet om af te kicken van suiker, omdat het nog steeds zoet is en je kunt dan juist naar suiker gaan verlangen wanneer je het eet. Succes!

Wat wordt verstaan onder vanille. Waar kan ik dat kopen?

Dat is vanillepoeder en kun je kopen in de supermarkt. In de supermarkt ligt het bij de kruiden en heet het vanillestokjes. (er ziten 2-3 zwarte stokjes in een zakje). Zo’n stokje snijdt je in de lengte doormidden en dan kun je het poeder eruit schrapen. Als je het teveel gedoe vindt, kun je altijd kiezen voor vanille essence, dit is vloeibaar in een klein flesje bij de bak en taart spullen.

Ik vroeg me nu alleen af, koolhydraten waarvan suikers… deze producten mag je wel of niet?

Je moet op de ingrediëntenlijst kijken om te zien of daar een vorm van suiker in zit.

In de bakrecepten zie ik vaak wijnsteenbakpoeder staan, kan ik daarvoor ook baking soda, oftewel zuiveringszout gebruiken?

Het gaat erom dat er iets in zit zodat het rijst. Wijnsteenbakpoeder is wel het meest natuurlijk, maar uiteraard kun je ook bakpoeder gebruiken. Baking soda rijst vaak minder goed en heeft extra zuur nodig, bijvoorbeeld azijn.

Is er een suikervrije soya melk/yoghurt?

De sojayoghurt en melk van Provamel (naturel alleen) is suikervrij!

Mogen light producten of moet ik daar vanaf blijven?

Lightproducten kun je beter laten staan. Niet alleen maken ze het je moeilijk van suiker af te blijven, ook zijn het ongezonde stoffen! In de cursus komt dit onderwerp nog uitgebreid aan bod.

Mag ik suikervrije kauwgum?

Suikervrije kauwgom is ook met zoetstoffen, net zoals lightproducten. Ikzelf ga liever voor laurierdrop: http://voedzo.nl/geen-suiker/laurierdropjes-voor-de-keel-en-als-kauwgom-suikervrij-en-zonder-zoetstoffen/

Als er staat suiker op biologische wijze, mag dat wel?

Biologisch betekent dat het zonder bestrijdingsmiddelen is gegroeid. Dit betekent dat de suiker nog steeds net zo geraffineerd is als ‘normale’ suiker. En jouw lichaam reageert er net zo op als normale suiker. Niet doen dus

Welke stevia moet ik nemen? 

De stevia in de supermarkt is vaak ´nep´. Kijk ook hier. Omdat je zoveel betaalt voor ´vulstoffen´ betaal je uiteindelijk juist veel meer dan voor normale stevia. Daarbij zijn de vulstoffen die gebruikt worden helemaal niet gezond of suikervrij!

Mag je bloemenhoning?

Honing is prima, maar wel biologisch. Met ‘gewone’ honing wordt namelijk geknoeid met suikerwater en dit wordt niet vermeld op het etiket. Bij biologische honing mag dit niet.

Passen suikervrije Fisherman’s Friends nog in dit suikerloze bestaan?

Fishermans friends zijn gezoet met zoetstoffen. In cursusdeel 8 worden de ‘chemische’ zoetstoffen uitgebreid besproken. Dus er komt nog veel informatie over de zoetstoffen, maar alvast in het heel kort: ik ben zelf niet enorm fan van ‘chemische’ of synthetische stoffen, maar er bestaat wel onderscheid tussen de verschillende soorten. Met synthetische zoete stoffen hou je je lichaam een beetje voor de gek, waardoor je lichaam minder snel went aan minder zoet. Maar uiteindelijk kun je zelf kijken of je dat wilt of niet

Is de jam van St. Dalfour ook geschikt?

De jam op basis van druivensap is goed. Je hebt ook jam van Zonnatura zonder toegevoegde suikers (en appelstroop).

Hoe zit dit dan precies met brood en pasta?

Brood en pasta worden gemaakt van meel of bloem. Volkorenmeel is de meel die niet geraffineerd is, omdat de vliesjes, vezels, vitaminen en mineralen er nog inzitten. Daarom is brood en pasta gemaakt van volkorenmeel ook niet geraffineerd! En witte meel, wit brood, witte pasta wel. Hier gaan we uitgebreid op in in cursusdeel 4, dus dan volgt er nog veel meer handige info hierover.

Is koolhydraat arm brood goed?

Ik zou gewoon volkorenbrood nemen, daar zitten meer goede koolhydraten in dan in dit brood. (hier zit tarwebloem in..)

Is tagatesse goed?

Lees hier meer over tagatesse.

Is maltitol goed?

En maltitol is een kunstmatige zoetstof die erg gevoelig op de darmen kan liggen. Ik zou deze vermijden, niet alleen is het geen goede vervanging, je kunt je er ook best beroerd na voelen

Is rijststroop goed?

Rijststroop is een natuurlijke suikervervanger, dus prima! Wel heeft het invloed op de bloedsuikerspiegel.

Kan ik de stevia in de bakrecepten ook vervangen?

Je kunt het andere zoetmiddel dat wordt gebruikt iets meer gebruiken, dan kan het baksel zonder stevia

Ik heb bij de natuurwinkel ontbijtkoek gevonden met fructosestroop van granen. Is dat een goede of een slechte suiker?

Ik zou deze niet nemen, fructosestroop staat ook in het rijtje (glucose fructose stroop) groetjes!

Ruwe rietsuiker. Is dat net zo slecht als gewone rietsuiker?

Dit is wel een minder bewerkte rietsuiker, maar het heeft wel enige bewerking ondergaan. Niet zo slecht als rietsuiker dus, maar ook niet perfect.

Soms staat er niets van suikers in de ingrediëntenlijst, maar wel in het tabel. Zoals bij calvé pindakaas. Kan ik er dan vanuit gaan dat dit geen geraffineerde suikers bevat?

Ja dat klopt!

Hoe doe ik het bij een triatlon: bij hoge intensiteit heb je bij lange inspanning (kwart, halve en hele triatlons, resp. 2, 5 en 11 uur sporten) toch echt snelle en licht verteerbare suikers nodig.

Ik ben hier zelf niet echt mee bekend, maar ik hoor veel over bananen, die beter zijn dan energiedranken, groentesappen (gejuiced) zodat de beschikbare energie direct kan worden gebruikt door de afwezigheid van vezels. Het is dus niet zo dat je dan wel geraffineerde suiker nodig hebt, maar je moet even kijken welke andere mogelijkheden voor jou werken

Ik kan geen oerzoet vinden maar wel oersuiker. Is dat hetzelfde?

Ja

Is volkorenbrood altijd goed? Of zit daar soms ook suiker in?

Volkorenbrood is goed, maar er kan wel suiker inzitten. Dus altijd even het etiket checken

Als jullie het over boter hebben, bedoelen jullie dan roomboter of margarine?

Het kan allebei, maar mijn persoonlijke -gezonde- keuze is roomboter. In margarine zit vaak veel troep (suiker, e-nummers).

Kun je uitleggen om welke reden honing wel goede suikers bevat.

De cursus is gericht op het niet eten van geraffineerde suikers. Biologische honing is niet geraffineerd en wordt daarom wel eens gebruikt. Dit betekent niet dat het heel goed voor je is, met honing moet je voorzichtig zijn en maar met beperkte mate nemen. Je bloedsuikerspiegel schommelt er namelijk wel van en na het eten van iets met honing kun je zin krijgen in andere zoete producten.
Honing in de recepten kun je vervangen met alle andere stropen die er zijn, zoals ahornsiroop. Voor deze stropen geldt hetzelfde als voor honing.

Ik lees meerdere malen dat je beter geen zoetstoffen kunt gebruiken o.a. om ook van de zoete smaak af te kicken (behalve dat veel zoetstoffen uiteraard slecht voor je zijn), maar dan kan ik beter stevia als suikervervanger in bijvoorbeeld koffie of yoghurt, ook toch laten staan? Of staat dat het afwennen van zoet niet in de weg?

Het klopt helemaal. Gelukkig heeft stevia geen andere ongezonde nadelen, maar uiteindelijk is het het beste wanneer je zo weinig mogelijk zoet binnenkrijgt, zoals bijvoorbeeld in de koffie. Koffie (yoghurt ook!) is een heel goed voorbeeld van gewoon 2 weken zonder drinken, en daarna is het prima, dan mis je het zoete niet eens meer. Chemische zoetstoffen moet je gewoon helemaal niet nemen, en natuurlijke zoetstoffen zijn voor af en toe. Om eens wat lekkers te maken zodat je toch nog kunt genieten, maar geen stapels elke dag.

Is maltitolstroop ook ‘verkeerde’ suiker?

Maltitol is een zoetstof, niet heel gevaarlijk, maar veel mensen krijgen kramp in hun darmen. Deze zoetstof is niet bedoeld voor grote consumptie. Daarom toch liever vermijden.. Ook kunnen zoetstoffen je lichaam voor de gek houden, waardoor je heel erg zin krijgt in suiker, en je bent natuurlijk juist aan het afkicken…

Waar vind ik suikervrije bouillonblokjes?

http://www.deweegschaal.nl/product/Cenovis-heldere-bouillon-gistvrij-88.html Suikervrij en glutenvrij (en vrij van gist/MSG, nog een voordeel!) Je kunt deze in de natuurwinkel kopen.

Wat doe ik tijdens een weekend weg? Of in een restaurant?

Weekendjes weg zijn altijd wat lastiger. Maar gelukkig is het wel mogelijk om goede keuzes te maken. Zo kun je bijvoorbeeld altijd kiezen voor volkoren. Daarnaast is het slim wat snackjes mee te nemen, zoals gedroogd fruit e.d. En bij de maaltijden weet je dat alle rijst en pasta gerechten altijd ´wit´ zijn. Echter, bij vlees en visgerechten is de saus vaak met suiker. Sowieso loont het om ergens te gaan eten waar ze zelf de sauzen maken. Maar je kunt altijd vragen of de saus los geserveerd mag worden, zodat je zelf kan doseren hoeveel saus je op vis-vlees-salade wilt doen.
Natuurlijk kun je altijd bekijken welke gerechten hoogstwaarschijnlijk de minste suiker bevatten (bijvoorbeeld geen jam nemen, maar wel kaas)

Hoe kan ik nu op een verpakking het verschil zien tussen geraffineerde en natuurlijke suikers? Is het zo dat als een van de namen op het lijstje in bovenstaand artikel op de ingrediëntenlijst staat, het om geraffineerde suikers gaat? En als er geen van die namen op de verpakking staat, dat er dan alleen nog maar natuurlijke suikers kunnen voorkomen in het product?

Dat klopt!

Is er een alternatief voor limonade siroop?

Je hebt (Ekoland) diksap in heel veel verschillende smaken, een prima vervanger!

Zijn de koekjes van Organic Billy’s Farm goed?

Die koekjes zijn inderdaad goed. Ik zou niet elke dag een zak eten, maar de koekjes zijn gemaakt met zo puur mogelijke ingrediënten

Kunnen ovenfrieten gewoon? Er zit geen suiker in, maar wel vet?

Ovenfrietjes kunnen hoor,je hebt inderdaad suikervrije varianten. Vet maakt niets uit, je lichaam heeft het gewoon nodig, het is een essentiele voedingsstof! Natuurlijk kun je wel voor een gezonde vet kiezen: kokosolie/kokosvet is heel gezond, of anders olijfolie, frituurvet is niet zo gezond vanwege de bewerking dat het heeft ondergaan.

Bestaat er suikervrije chocolade zonder zoetstoffen?

Ja! Lovechock, verkrijgbaar in de natuurwinkel, of Vivani 92 % chocolade.

Mag wijn?

Wijn uit Italië, Spanje en Australië is dankzij hun wet zeker weten suikervrij (in andere landen mag er suiker worden toegevoegd zonder dat dat vermeld wordt op het etiket. Oppassen met alcohol, dezelfde dag of de dag erna kun je wel ‘afkickverschijnselen’ krijgen. Als je dat hebt kun je het beter laten staan.

Mag ahornsiroop (maple syrup)

Ja!

Ik heb opeens last van puistjes, is dat normaal?

Het kan een soort van ‘detox’ reactie zijn, gaat vaak via de huid, helaas! Ik heb deze eens geschreven, mocht je er vaker last van hebben: http://voedzo.nl/gezondheid/bestrijd-je-acne-op-de-natuurlijke-manier/ Vooral honing en aloe vera is aanrader!

Kan agavestroop (of agavesiroop)?

Agavestroop is een suikervervanger die je met mate kunt gebruiken, voor af en toe dus! In het deel Suikervervangers komt dit nog uitgebreider aan bod. De meesten hebben de voorkeur voor ahornsiroop, ook omdat agavestroop veel fructose bevat.

Ik vind gedroogd fruit lekker als ‘snoepje’, vb gedroogde aarbeien of ananas of mango. Ik koop ze bij een Turkse winkel of op de markt bij de notenkraam. Ik ben er vanuit gegaan dat die alleen natuurlijke suiker bevatten. Klopt dat wel?

Gedroogde vruchten kunnen suiker bevatten (ze worden vaak in een suikerbadje gedaan). Je kunt het navragen in de winkel of het etiket lezen, maar het is soms moeilijk terug te vinden helaas

Ik ben zwanger. Zijn de afvalstoffen die vrijkomen (dat gebeurt toch met afkicken?) schadelijk voor de baby of is dat verwaarloosbaar?

Dat gebeurt inderdaad met afkicken, maar helaas is de wetenschap hier niet om ons te helpen (ze doen hier niet echt onderzoek naar helaas). Ik ben het volledig met je eens, het is beter zonder suiker dan met suiker. Uiteindelijk moet je zelf kiezen, maar ik denk dat het afkicken van suiker met de afvalstoffen minder erg is dan bijvoorbeeld met een sapkuur, detoxkuur of een rawfood levensstijl. Zorg dus dat je niet teveel ‘andere’ aanpassingen gaat maken, maar het wel rustig aan doet en eerst alleen de suiker. Als je eenmaal begint met gezond eten, zul je namelijk merken dat je allemaal ‘nieuwe’ dingen tegenkomt die je ook wel zou willen doen, maar doe daar dus wel rustig mee. De Ik Eet Suikervrij Cursus is een prima begin

Gisteren echter nam mijn 14-jarige zoon een verrassing voor me mee van de bakker, had zelfs nagevraagd of het suikervrij was de schat: een croissantje. Maar daarna voelde ik me echt weer helemaal niet lekker, zit daar dan toch suiker in?

Croissantjes worden altijd gemaakt van witmeel, dus dat is waarschijnlijk waarom je je niet zo lekker voelde. Er volgt een deel over volkorenproducten, waar je meer informatie vindt

Kan rode port?

Port is in principe gewoon versterkte wijn. Officieel heeft port absoluut geen toegevoegde suiker nodig, het nadeel van alcohol is dat fabrikanten dat niet hoeven te zeggen wanneer ze dit stiekem toch doen. Het is ook helemaal niet nodig, want de druiven zijn zoet genoeg! Dus als je graag port drinkt, het kan wel. Wel met mate natuurlijk en let goed op of je lichaam diezelfde dag of de dag erna erop reageert (vermoeid, misselijk, hoofdpijn).

Ik heb last van mijn darmen, is dat normaal?

Het kan zijn dat ze moeten wennen aan al dat nieuwe eten, niet alleen suikervrij maar ook veel minder bewerkt eten. Daarnaast kan ik je wel aanraden je brood een beetje af te wisselen. ‘s Ochtends kun je bijvoorbeeld een zelfgemaakt sapje nemen (zie ook hier) met bijvoorbeeld muesli in rijstmelk/sojamelk/amandelmelk. Daarnaast kun je ‘s middags ipv alleen brood ook wat groenten toevoegen, in de vorm van een salade, of soep als je thuis bent. Dus brood uitbannen hoeft absoluut niet, maar probeer meer groente per maaltijd te eten. Daarnaast is zuivelvrij of alleen zure zuivel een goed idee voor je darmen. Zoals je ziet is het een beetje experimenteren en kijken hoe je lichaam reageert, elk lichaam reageert weer anders en soms heeft het ook even tijd nodig.

Ik heb meer eetlust, is dat normaal?

Ja dat kan! Let erop dat je gezond genoeg eet, met veel groenten en fruit. Het kan namelijk ook zijn dat jouw lichaam graag extra vitaminen wil, en dat je daarom zo snel weer honger hebt, omdat je lichaam aangeeft dat je meer moet eten, omdat de vitaminen nog niet binnen zijn.

Even een vraagje over brood en suiker… Ik bak zelf brood en haal mijn meel bij de molen. In het recept van het meel staat dan 1 eetlepel suiker toevoegen. Welke vervanger kan ik dan het best toevoegen en hoeveel?

Ik doe vaak een eetlepel biologische honing. De suiker is een soort voeding voor de gist, dus als je iets hebt wat het gist ook voedt, dan werkt dat hetzelfde.

Wat is het verschil tussen zuurdesem en gist?

Het verschil tussen zuurdesem en gist kun je hier lezen. Iets chemisch is nooit goed voor je, en sommige mensen reageren nogal heftig op gist en kunnen dit daarom beter bannen.

Hoe zit het met isomalt?

Isomalt is in de natuur in kleine hoeveelheden aanwezig. In chocolade is dit in onnatuurlijke hoeveelheden, waardoor je vaak darmproblemen krijgt na het eten ervan. Om die reden vind ik het ook geen goed alternatief!

Mag melkzuur nou wel of niet?

Melkzuur is een e-nummer, verder niet iets met suikervrij eten te maken

Wat is het verschil tussen meel en bloem?

Meel is al beter dan bloem. Iets wordt volkoren genoemd wanneer het echt volkoren is. Dus alleen wanneer dat erbij staat, heb je de volkorenvariant te pakken. Meel is wel al minder geraffineerd dan bloem, maar meestal is er wel iets mee gedaan. Het kan dus zijn dat de fabrikanten hun producten (net) niet volkoren mogen noemen, vanwege de wetgeving rondom de naam volkoren. In de natuurwinkel staat er bijvoorbeeld wel echt volkoren meel op de verpakking. Maar ik zie op de site van Grand Italia dat ze het wel volkoren noemen, maar niet op de ingredientenlijst misschien. Dat ‘integrali’ is ook volkoren, maar dan Italiaans. Dat is het nadeel – volkorenproducten mogen natuurlijk ook gewoon meel heten, maar niet andersom.
De benamingen zijn namelijk wettelijk vastgelegd wat daaronder wordt verstaan, dus ze kan niet zomaar wat gebruiken voor de broden. Het klopt dat bloem en meel door elkaar kunnen worden gebruikt (zie artikel 1 in de link) maar volkoren staat toch echt anders (zie artikel 16) http://wetten.overheid.nl/BWBR0009669/geldigheidsdatum_13-07-2012
Bij bloem weet je zeker dat er niks in zit, maar bloem mag ook meel worden genoemd. Als er ‘stukjes’ in het meel zitten, mag het geen bloem genoemd worden. Het mag alleen volkoren genoemd worden als alle voedingsstoffen er nog in zitten in natuurlijke hoeveelheden. (art 16).

Hoe zit het met couscous en bulger?

Couscous en bulgur zijn helemaal prima en inderdaad lekker door de salade.

Hoe zit het met risotto en sushi rijst?

Risotto is ook witte rijst en sushi rijst ook. Helaas!

Hoe zit het met bladerdeeg? Bestaat dat volkoren?

In de natuurwinkel vind je bladerdeeg van volkorenmeel.

Melksuiker (lactose), is dit ook suiker ?

Lactose (melksuiker) in melk is ongeraffineerd. Echter, als dit uit de melk wordt gehaald en in voedingsmiddelen wordt gedaan, dan is dit toch een raffinageproces (en isolatie).

Kunnen vruchtensappen gewoon?

Vruchtensappen kunnen best een keertje. Zolang je niet alleen maar van dat soort sappen drinkt, maar weet dat water drinken en fruit eten gezonder is. Maar voor de afwisseling kan dit prima. Je moet het ook vol kunnen houden, en je eigen draai erin kunnen vinden. Let wel: een glas appelsap bevat ongeveer 4 appels. Dat eet je niet zomaar op, maar je giet het wel in een minuut achterover.

Wat is agar agar?

Agar-Agar is een vegetarisch geleermiddel, dit in tegenstelling tot gelatine dat wordt gewonnen uit dierlijk slachtafval.

Heb je tips voor recepten voor de avondmaaltijd?

Ja hoor, kijk hier eens: http://voedzo.nl/tag/wereldgerechten/

ADHD is een neurologische aandoening die niet zomaar op je dak kan vallen door het eten van suiker. Waarom zeg je dat je ADHD kunt krijgen door suiker?

Het klopt dat ADHD een neurologische aandoening is. Nu is het echter zo, dat sommige mensen nergens last van hebben zonder suiker, en wel erg last hebben met suiker. Maar niet iedereen heeft dat, maar een x percentage van de mensen die de aandoening hebben, merken dit duidelijke gevolg. Dat ADHD een gevolg kan zijn van suiker, is net zoiets als dat obesitas een gevolg kan zijn van suiker. Alleen de mensen die gevoelig zijn om dik te worden, merken dit zeer sterk wanneer ze suiker consumeren, en merken dat ze kilo’s verliezen wanneer ze geen suiker consumeren. Het is dus niet zozeer dat suiker de ziekte (of kwaal) creëert, maar de ziekte of kwaal kan zichtbaar worden door de consumptie van suiker, en weer afnemen bij suikervrij eten. Als suiker ADHD zou creëren, dan zou bijna heel Nederland ADHD hebben.

Kan erythritol?

Het wordt wel eens gebruikt als hulpstof en wordt inderdaad gewonnen uit sommige groente en fruit. Eigenlijk valt dit samen met de andere natuurlijke hulpstoffen zoals maltitol etc. Ik zou voorzichtig met de stof zijn, omdat deze natuurlijk gezien in zeer kleine concentraties aanwezig is in de fruit en groente. Natuurlijk gezien kun je er dus nooit veel van binnenkrijgen. Daarom zou ik het gebruik ervan ook erg beperken.

Kan bier?

Ingrediënten zijn per merk verschillend, maar in principe wordt er geen suiker toegevoegd. Alcoholproducten wordt niet geëtiketteerd met ingrediënten, dat hoeven ze helaas niet, daarom is het lastig de specifieke ingrediënten na te zoeken. Bier wordt wel gemaakt van granen (delen ervan). Met alcohol is het altijd extra opletten. Alcohol kan voor sommigen niet echt leuke effecten hebben. Blijkbaar werkt alcohol bij sommigen net zoals een grote lading suiker. Je kunt dus diezelfde avond of de dag erna verschijnselen krijgen, zoals hoofdpijn, verstopte neus, moe, etc. (niet te verwarren met een kater, dit kan al met 1-2 glazen)

Bestaat er suikervrije chocoladepasta?

Ik ken helaas geen chocopasta zonder suiker. Wel kun je deze zelf maken, dit recept en dan op kamertemperatuur (in de koelkast wordt ie moeilijk smeerbaar, maar dan is ie natuurlijk wel langer houdbaar)  Succes!

Ik ben na het eten van een suikervrij baksel helemaal van slag. (trek in zoet, eetbuien, etc) Is dat normaal?

Waarschijnlijk ben je extra gevoelig voor suiker, waardoor ook suikervervangers ‘teveel’ zijn. Beperk deze zoveel mogelijk dan. Neem fruit en gedroogd fruit, maar bijvoorbeeld ook geen sappen e.d.

Zijn er ook vleesvervangers zonder suiker?

Vleesvervangers zoals Valess zijn bewerkte producten en heel erg moeilijk zonder suiker te vinden. Je zou zelf tofu en dergelijke kunnen kruiden en meer gerechten maken zonder vlees en zonder Valess. Maak bijvoorbeeld gebruik van tofu, noten en kaas.