Perzik passievrucht sorbet met yoghurt en granola

Perzik passievrucht sorbet met yoghurt en granola
januari 2, 2015 Sebastiaan

Welkom bij dag 7!

Nu je één week suikervrij leven achter de rug hebt kan het zijn dat je eens lekker zin hebt in een gebakje, koekje of wat dan ook. Je hebt geluk! Vandaag worden de natuurlijke suikervervangers behandeld en kun je meteen aan de slag met het bakken van een lekkere suikervrije koek!

Gelukkig kun je zelfs zonder geraffineerde suiker nog zoete dingen eten.

Gewoon een beetje anders!

Vervanging, de verschillende soorten fruit

De meest natuurlijke én beste vervanger die bestaat! Fruit kun je zo eten, en het is ook nog eens de beste optie. Maar je kunt het ook gebruiken bij het bakken van taart, cakes en andere lekkere dingen.

Wanneer ´fruitsuiker´ zoals fructose, wordt onttrokken uit de vrucht, dan is dit ook geraffineerde suiker. Dit komt omdat het zoete uit de vrucht wordt gehaald en er geen vezels, vitamines en mineralen meer aanwezig zijn. Vermijd de zakjes fructose in de winkel dus. Alleen fruit in z´n gehele vorm!

Biologische stropen

Er bestaan een heel aantal variaties aan stropen op de markt, zoals maïsmoutstroop, agavestroop, rijststroop, dadelstroop en ahornsiroop (maple syrup). Deze stropen zijn zeker beter dan de geraffineerde suiker. Per stroop verschilt de zoetkracht. Toch geldt voor alle stropen dat het licht bewerkte producten zijn, en dat het geen perfecte vervanging is. Deze stropen kun je best eens nemen, bijvoorbeeld bij het maken van koekjes of cake. Maar gebruik met mate, want het is niet perfect. Een stroop groeit tenslotte niet aan de boom, maar wordt bewerkt om stroop te maken. Alle stropen zijn te koop in de natuurvoedingwinkels. De voorkeur heeft ahornsiroop, zie ook hier voor wat meer informatie.

Gedroogde vruchten

Dit is een makkelijke manier om taarten en koekjes net iets zoeter te maken, of gewoon als tussendoor. Je hebt rozijnen, abrikozen, dadels, bessen, pruimen, vijgen, krenten, etc. Sommige supermarkten verkopen gedroogde vruchten met toegevoegde suiker, die moet je zien te vermijden. Gedroogde vruchten zijn van zichzelf al zoet genoeg! Daarnaast zijn ongezwavelde vruchten een verstandige keuze.

Tip: check altijd de ingrediënten op het etiket voordat je gedroogde vruchten koopt!

Honing

Pure honing vind je in de natuurvoedingswinkel en die is nog biologisch ook. In de supermarkt is er vaak suikerwater aan de honing toegevoegd en dat willen we natuurlijk niet. Vandaar dat die honing ook een stuk goedkoper is! De biologische honing is goed en lekker, maar eet het niet teveel. Je bloedsuikerspiegel stijgt er namelijk van, maar als je het met mate gebruikt, is het een prima vervanger.

Koudgeslingerde honing bevat nog vitaminen en mineralen. Rauwe honing is zelfs ongefilterd.

Jam en appelstroop

In de natuurvoedingswinkels vind je jam waar geen suiker aan is toegevoegd. Dit is een goed alternatief voor de normale jam. Jam wordt natuurlijk gemaakt van fruit. Fruit blijft de meest pure en onbewerkte vorm, en is daarom een voorkeur, maar jam op brood kan best! Ook appelstroop vind je in de natuurvoedingswinkels, zonder toegevoegde suikers. Het jammere is dat appelstroop niet van appels wordt gemaakt, maar van siekerbietstroop of iets dergelijks. Om deze reden is het geen gemis als je de appelstroop lekker laat staan.

Oerzoet, palmsuiker, kokosbloesemsuiker

Oerzoet, palmsuiker en kokosbloesemsuiker zijn verkrijgbaar in natuurvoedingswinkels. Deze ‘suikers’ zijn licht bewerkt, maar zo ongeraffineerd mogelijk. Volgens de fabrikant bevat het alle vezels, vitaminen en mineralen nog. Het heeft een specifieke smaak en is om die reden niet altijd handig om te gebruiken. Oerzoet smaakt naar rietsuiker in het kwadraat, kokosbloesemsuiker en palmsuiker zijn meer vergelijkbaar met donkere basterdsuiker. Voor het bakken van taart of cake kan het heel gemakkelijk zijn.
Voor deze varianten geldt, zoals bij alle vervangers: gebruik met mate!!

Tip: van palmsuiker en kokosbloesemsuiker stijgt je bloedsuikerspiegel minimaal, vanwege de lage glycemische index. Ideaal voor mensen met een gevoelige bloedsuikerspiegel en eventueel diabeten. Deze suikers zijn ook prettig om mee te werken in de keuken.

Stevia

Deze nieuwkomer is pas geleden goedgekeurd en kan nu verkocht worden in Nederland. Het is plantaardig en erg zoet. Japanners gebruiken het al jarenlang, en nu ook in Europa dus. Echte nadelen van deze stof zijn nog niet bekend, dus mensen zijn enthousiast. Het is te koop in de natuurvoedingswinkel in vloeibare en poedervorm. Het lijkt erg prijzig, maar de zoetkracht is erg heftig, dus je doet erg lang met een potje.

Helaas is het in korte tijd zeer populair geworden. Dit is op zich niet erg, maar er zijn veel merken op de markt gekomen die de stevia hebben vervuild met andere suikers zoals maltodextrine. Lees hier meer over stevia: de bomen en het bos, zodat je een goede keuze kunt maken. Ook is het misschien leuk om te lezen of stevia wel zo natuurlijk is?

Tip: bij het bakken van taart en cake kun je stevia met palmsuiker/ kokosbloesemsuiker combineren, zodat je wat substantie hebt (de palmsuiker/ kokosbloesemsuiker) en ook nog lekker zoet (stevia).

Suikervervangers: geniet met mate

Het is fijn, al die natuurlijke suikervervangers, zoals palmsuiker, honing en stropen. Het geeft je de mogelijkheid om enigszins verantwoord een lekkere ‘suikervrije’ muffin te nemen. Je lichaam reageert er veel beter op, waardoor je je veel beter voelt dan bij die superzoete suikerbommen.

Het is geen magisch middel helaas. Ook met de suikervervangers mag je rustig aan doen. Zorg er gewoon voor dat je het gebruikt voor je muffins, taarten, cakes en snoepjes die je allemaal zelf maakt. De kans is groot dat je niet elke dag een cake naar binnen werkt, als je die suikervrije cake zelf moet maken. Geen probleem dus!

Maar laat het er niet insluipen dat je de wat-minder-goede-producten toch steeds vaker neemt, zoals vruchtensappen, koekjes, snoepjes en andere bewerkte producten uit de (bio)winkel. Zelfs als deze natuurlijk gezoet zijn, zonder suiker dus. Deze producten zijn op zichzelf niet echt een gevaar, maar wel als ze in je dagelijkse voedingspatroon belanden. Je kunt ze best een keertje kopen, maar om jezelf te beschermen: eet dagelijks veel fruit, drink water, drink alleen zelfgemaakte sappen waarbij je de gehele vrucht gebruikt en bak je suikervrije koekjes / snoepjes / cakes / taarten zelf! Blijf bij die veilige grens. En dat is goedkoper ook.

Opdrachten

  • Zijn deze suikervervangers nieuw voor je, of ken je de meeste al?
  • Welke suikervervanger heeft jouw voorkeur en waarom?
  • Bezoek een natuurvoedingswinkel en bekijk de geschikte suikervervangers met de etiketten.
  • Verwen jezelf en bak één van de onderstaande recepten met een suikervervanger.

Pecan Vanillekoekjes

Amandelkoekjes met jam

Havermoutkoekjes 

Eigen ervaring

Hoe natuurlijk suikervervangers ook zijn, je moet er voorzichtig mee blijven doen. Ik persoonlijk stel geen limiet aan fruit of gedroogd fruit. Maar ik merk wel dat iedereen andere voorkeuren heeft wat betreft stropen, honing, palmsuiker e.d. Iedereen vindt zijn eigen weg daarin. Het is vaak afhankelijk van de reden waarom je suikervrij eet. En welke suikervervangers je lekker vindt, welke goedkoop zijn en met welke je prettig kan bakken. Ik gebruik graag dadels, honing, ahornsiroop en palmsuiker.

– Sharon Numan

Perzik passievrucht sorbet met yoghurt en granola

  • 200 gram magere yoghurt
  • 1 banaan
  • 225 gram diepvriesperziken
  • 2 blokjes diepvriespassievrucht
  • 1 el granola
  1. Doe de banaan, perzik en passievrucht in een blender. Blend tot één geheel. Serveer met yoghurt en granola.